تبلیغات
تحقیقی - رد نظریه قائلان به اتفاق
 
تحقیقی
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM

حقیقت آن است که درجهان هستی اتفاق وجود ندارد. برای اثبات  این مدعا می گوییم اموری که وقوعشان ممکن است ،در ارتباط با علت چهار قسم می باشند:1-اموری که وقوعشان دائمی است مانند صدور گرما از آتش 2-اموری که وقوعشان اکثری است مانند آتش که در بیشتر موراد چوبی را که در مجاور آن است را می سوزاند3- اموری که وقوعشان اقلی و نادر است مانند بچه ای که شش  انگشتی به دنیا می آید 4-اموری که وقوع وعدم وقوعشان مساوی است مانند نشسته بودن یا ایستاده بودن یک فرد.

آنچه وقوعش دائمی  یا اکثری است نزد عقل به طور حتم دارای علت است  با این تفاوت که آنچه وقوعش اکثری است معارضی دارد که گاهی مانع از تحقق آن می شود مثلا رطوبت مانع ازسوختن چوب مجاور آتش می شود برخلاف آنکه وقوعش دائمی که هیچ معارضی ندارد. از آنجا که تحقق نیافتن اکثری در پاره ای از موارد به سبب وجود عامل معارض است  در صورتی که عدم معارض را شرط کنیم وقوع آن دائمی خواهد بود مثلا چوب به شرط آنکه خیس نباشد همیشه در مجاورت آتش خواهد سوخت.

نظیر این سخن در اموی که وقوعشان نادر است و اموری که وقوع و عدم وقوعشان مساوی است نیز می آید یعنی اگر عدم معارض را شرط کنیم وقوع آنها حتمی است.

از مقدمه بالا روشن می شود که تاثیر گذاری اسباب حقیقی به طور دائم است به گونه ای که صدور فعل از آن وترتب غایت بر آن، حتمی وتخلف ناپذیر است و قول اتفاق در واقع از جهل به اسباب حقیقی و نسبت دادن غایت به غیر صاحب غایت ناشی می شود مثلاَ دست یابی گنج یک سبب ذاتی   دارد که عبارت از:کندن چاه به شرط آنکه محاذی با گنجی باشد که زیر ان نهفته است و اگر غایت را به سبب ذاتی اش نسبت دهیم خواهیم دید که غایت همیشه بر ان مترتب می شود و اتفاقی در کار نیست. اما اگر آن را مطلق« چاه کندن» نسبت بدهیم بدون هیچ شرط زایدی، در این صورت رسیدن به گنج اتفاقی است و یک غایت عرضی است که به غیر سبب ذاتی  ودائمی اش نسبت داده شده است.

بنابراین منشأ قول به اتفاق آن است که سبب حقیقی شی دانسته نشده است ودر نتیجه شی با غیر سبب حقیقی اش مقایسه شده است وقائل به اتفاق شده اند که با این استدلال نظر انان را رد می کنیم و بدین صورت سستی سخن قائلان به اتفاق روشن می شود.(ترجمه و شرح نهایة الحکمة /علامه سید محمد حسین طباطبایی/ ترجمه دکتر علی شیروانی/جلد دوم.ص 197-195)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 29 فروردین 1390
شنبه 24 اردیبهشت 1390 10:54 ق.ظ
سلام ،مطلب خوبی بود باعث شد که با دقت بیشتری به وقایع و حوادث روز مره نگاه کنم
بهلول سلام خوشحالم که مطلبو پسندیدی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :