تبلیغات
تحقیقی - اثبات غایت در حرکات جوهری و جوهرهای مجرد
 
تحقیقی
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM

موارد قبلی همه در صورتی بود که فعل فاعل ،حرکت عرضی باشد؛خواه حرکت طبیعی باشد یا حرکت ارادی .اما اگر فعل فاعل یک حرکت جوهری باشد ،مانند انواع جوهری (یعنی اگر آنچه که فاعل ایجاد می کند حرکت عرضی نباشد ،بلکه یک موجود جوهری باشد) در این صورت اگر فعل از جوهرهایی باشد که یک نحوه تعلق به ماده دارد (خواه ذاتا و فعلا متعلق به ماده باشد ،مانند صورت های عنصری و خواه ذاتا مجرد از ماده باشد و فقط در مقام فعل تعلق به ماده داشته باشد  مانند نفوس)چنین جوهرهای همگی در حال حرکت جوهری می باشند و وجودهایی سیّال و تدریجی دارند که به وجود های ثابت و پایدار منتهی می گردنند و بر آن وجودهای ثابت که همان عالم مجردات است استقرار می یابند و از آن حرکت و تکاپو خلاصی یافته  ودر آنجا  می آرامند بنابراین این جوهرهای متحرک وگذارا وجود تامّ و کاملی دارند که به سوی آن روانند.و همان وجود تامّ است که مراد بالذات و مقصود اولی علت های فاعلی است و حرکت به آن و جود تام و برای رسیدن به آن اراده شده است ،لذا حرکت های جوهری نیز دارای علت غایی می باشند.

اگر فعل از قبیل جوهرهایی باشد که ذاتا و فعلا مجرد از ماده است ،در این صورت فاعل موجودی را آفریده است که فعلیت محض است  وفاقد هرگونه قوه ای می باشد و لذا برخلاف دیگر موجودات به وجود تامّ و وجود ناقص منقسم نمی گردد بلکه موجودی است که فی نفسه تامّ و کامل است و خودش به خاطر خودش مراد و مقصود می باشد نه برای رسیدن به چیز دیگر. در اینجا فعل و غایت یکی است ؛بدین معنا که رقیقه ی فعل که در مرتبه وجود فاعل است ،غایت حقیقه خودش می باشد، نه آن که فعل علت غایی برای خودش باشد و بر خودش تقدم داشته باشد چرا که یک شی نمی تواند علت خودش باشد بنابراین دیگر نمی توان اشکال کرد چگونه شی می تواند علت غایی برای خودش باشد با آنکه علت لزوما بر معلول تقدم دارد و تقدم شی بر  خودش محال می باشد.

برای درک این مطلب توجه به این نکته ضروری است که هر معلولی در مرتبه علت با وجود کامل تری موجود است ،زیرا علت باید کمال معلول را دارا باشد تا بتواند آن را ایجاد کند. حکمای متاخر رابطه میان وجود معلول در مرتبه علت و وجود معلول در مرتبه خودش را با استفاده از واژه «حقیقت» و «رقیقت» تبیین کرده اند و می گویند: مرتبه ای از وجود شی که در علت است رقیقه آن است و مرتبه ای از آن که در معلول است حقیقت آن می باشد. حقیقت و رقیقه یک شی است که دو وجود دارد بنابراین اگر درمورد  فعل جوهری  می گوییم: فعل و غایت یکی است مقصود آن است که رقیقه فعل علت غایی رقیقه آن می باشد. و چون اینها دو وجودند علیت شی برای خودش و تقدم شی برای خودش لازم نمی آید.(ترجمه و شرح نهایة الحکمة/علامه سید محمد حسین طباطبایی/ترجمه دکتر علی شیروانی/جلد دوم.ص159-157)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 2 خرداد 1390
جمعه 6 اردیبهشت 1398 09:28 ق.ظ
日本最大級スーパーコピーブランド財布激安代引き専門店
جمعه 6 اردیبهشت 1398 09:27 ق.ظ
ブランドコピー代引き通販!スーパーコピーブランド時計販売専門店!
جمعه 6 اردیبهشت 1398 09:27 ق.ظ
当店業界最強ロレックスコピー代引き時計N級品を専門に 扱っています,2年の品質保証
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :